Implementasi etika bisnis syariah rumah makan ayam bakar wong solo cabang sa

Ananda Rizky Firdha Husaini, Isna Yuningsih, Rizky Yudaruddin

Abstract


This study aims to determine whether there is an application of Islamic business ethics in the Ayam Bakar Wong Solo Samarinda. This type of research is a qualitative study that used descriptive analysis, which describes the data collected by researchers both from interviews and documentation during conducting research in the Ayam Bakar Wong Solo Samarinda. The results of this study indicate that business ethics carried out in general is in accordance with business ethics taught in Islam. Business ethics run by the restaurant can be seen from the way they work honestly, communicating kindly, straight to their pray, working hard in providing the best service, helping each other at work, maintaining punctuality, and helping others in need.


Keywords


Implementation;Islamic Business Ethics;Ayam Bakar Wong Solo Samarinda;Descriptive Analysis

References


Abdullah, Boedi & Beni Ahmad Saebani. (2014). Metode Penelitian Ekonomi Islam (Muamalah), Pustaka Setia. Bandung.

Amalia, Fitri. (2014). Etika Bisnis Islam: Konsep dan Implementasi Pada Pelaku Usaha Kecil, Al-Iqtishad 6 (1) Januari:133 -142.

Aziz, Abdul. (2013). Etika Bisnis Perspektif Islam (Implementasi Etika Islami untuk Dunia Usaha), Alfabeta. Bandung.

Darmala, Siti. (2018). “Analisis Etos Kerja Pedagang Muslim Pasar Segiri Serta Dampaknya Terhadap Peningkatan Kesejahteraan.” Skripsi Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Mulawarman.

Diana, Ilfi Nur. (2008). Hadis-Hadis Ekonomi, UIN-Malang Press. Malang.

Djunaeni, Moch. Endang. (2015). Etika Bisnis Syariah, Al-Amwal 7 (1) Januari- Juni: 1-21

Kadir, A. (2010). Hukum Bisnis Syariah Dalam Al-Quran, Amzah. Jakarta.

Kementrian Agama RI. (2007). Al-Qur’an dan Terjemahnya Dilengkapi dengan Kajian Usul Fiqih dan Intisari Ayat, Syaamil Al-Qur’an. Bandung.

Mardalis. (2009). Metode Penelitian (Suatu Pendekatan Proposal), Bumi Aksara. Jakarta.

Mardani. (2011). Ayat-Ayat Dan Hadis Ekonomi Syariah, Raja Grafindo Persada. Jakarta.

Misbahuddin dan Iqbal Hasan. (2013). Analisis Data Penelitian dengan Statistik, Bumi Aksara. Jakarta.

Norvadewi. (2015). Bisnis Dalam Perspektif Islam (Telaah Konsep, Prinsip dan Landasan Normatif), Al- Tijary 1 (1) Desember: 33-46.

Noviandani. Martha Ineke dan Dina Fitrisia Septiarini. (2015). Nilai-Nilai Amanah sebagai Strategi Fungsional pada Rumah Makan Wong Solo Cabang Gresik, JESTT 2 (5) Mei: 400-412.

Pradja. Juhaya. S. (2012). Ekonomi Syariah, Pustaka Setia. Bandung.

Rahman. Tafiqur. (2015). Sistem Bisnis Waralaba Restoran Ayam bakar Wong Solo Dalam Perspektif Ekonomi Islam, Maraji: Jurnal Studi Keislaman 1 (2) Maret: 567-593.

Rivai, Veithzal, Amiur Nuruddin, dan Faisar Ananda Arfa. (2012). Islamic Business and Economic Ethics (Mengacu pada Al-Quran dan Mengikuti jejak Rasulullah SAW dalam Bisnis, Keuangan, dan Eknomi), Bumi Aksara. Jakarta.

Saifullah. Muhammad. (2011). Etika Bisnis Islami dalam Praktek Bisnis Rasulullah, Walisongo 19 (1) Mei: 127-156.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D), Alfabeta. Bandung

Suhendi, Hendi. (2013). Fiqh Muamalah, Rajawali Pers. Jakarta.

Sutarno. (2012). Serba-Serbi Manajemen Bisnis Graha Ilmu. Yogyakarta.

Suyanto, M. (2008). Muhammad Business Strategy & Ethics (Etika dan Strategi Bisnis Nabi Muhammad SAW), Andi Offset. Yogyakarta.

Syarbini, Amirulloh dan J. Haryadi. (2011). Muhammad Sebagai Bisnisman Ulung (Membongkar Rahasia Sukses Bisnis Nabi Muhammad SAW), Elex Media Komputindo Kompas-Gramedia. Jakarta.

Umar. Husein. (2011).Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis, Rajawali Pers. Jakarta.

Usman, Abdul Halim. (2015). Manajemen Strategis Syariah (Teori, konsep dan Aplikasi), Zikrul Hakim. Jakarta.

Wong Solo Group. http://www.wongsolo.com/, diakses tanggal 21 Maret (2017)




DOI: https://doi.org/10.29264/jiem.v4i4.6306

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Ilmu Ekonomi Mulawarman (JIEM)


Crossref logo 

Editorial Address

Jurnal Ilmu Ekonomi Mulawarman (JIEM)
Faculty of Economics and Business, Mulawarman University
Jl. Tanah Grogot No.1 Samarinda Kalimantan Timur 75119
Email: jiem.feb@gmail.com